Mimian Hsu (Costa Rica, 1980) is also Hsu Fung. Descendant of Taiwanese immigrants of the 70’s, who arrived due to the political relations that the Island of Formosa and Costa Rica had for over 60 years, her life and work are linked to this process of cultural hybridization and acculturation of the Chinese immigrant in the American continent. Forced to integrate racially and culturally, among other elements, but all cross-dressed in certain operative western modalities.
The work of Mimian Hsu, is distinctive in the Costa Rican cultural production for having incorporated this knowledge and the autobiographic quality of a body of work that goes further from intimism, it appeals to a questioning of what identity is, and the significance of her place in the world. The proposal that the artist makes is the continence of her ‘cultural body’ as a metaphor of the different transformations and obligations of the asian migrant in the West, charged with a visual poetry that plays with the boundaries of being hybrid. This interest towards hybridity is derived from a profound and philosophical curiosity towards the intersections of two areas or elements, places where there is a boundary between us and them. There is a search for the places where both parts make osmosis and these peripheral lines are blurred, where questions are raised instead of answered.
Representation is also a central axis in her work, where she explores portraits of herself and also her family in non figurative expressions. In this exploration she has made portraits of her sisters, aunt and grandfather using performances, installations and actions.
She also directed the artist run space Des Pacio from 2015 to 2017, curating and producing 14 shows for artists from Latin America which encompass both solo shows and collective exhibitions.
Mimian Hsu (Costa Rica, 1980) es también conocida como Hsu Fung. Ella es descendiente de inmigrantes taiwaneses, quienes llegaron durante los años 70 gracias a las relaciones diplomáticas que la Isla de Formosa mantuvo con Costa Rica durante más de 60 años. Su vida y su trabajo están ligadas a este proceso de hibridación cultural y aculturación del inmigrante chino en el continente americano. Una identidad que es forzada a integrarse culturalmente y racialmente, entre otros elementos, pero lográndolo siempre a través de travestir algunas modalidades operativas del oeste.
El trabajo de Mimian Hsu es distintivo en la producción cultural de Costa Rica por haber incorporado este conocimiento y la calidad autobiográfica de su cuerpo de trabajo que va más allá del intimismo. Apela a la pregunta de lo que conforma la identidad, y el significado de su lugar en el mundo. La propuesta que la artista hace es la continencia de su ‘cuerpo cultural’ como una metáfora de las diferentes transformaciones y obligaciones del inmigrante asiático en el Oeste, cargado con poesía visual que juega con los límites de la hibridez. Este interés hacia la hibridez se deriva de una profunda curiosidad filosófica con respecto a las intersecciones de diferentes áreas o elementos, los lugares donde se dibujan límites entre un nosotros y un ellos. Hay una búsqueda de los lugares donde ambas partes hacen osmosis y esas líneas perimetrales se funden, donde se pueden generar preguntas más que respuestas.
La representación también es un eje central en su trabajo, donde explora retratos de sí misma y de su familia en expresiones no figurativas. En esta exploración ella hace retratos de sus hermanas, su tía y su abuelo en medios como el performance, la instalación y acciones.
Hsu también dirigió el espacio artístico Des Pacio del 2015 al 2017, haciendo la curaduría y producción de 14 exhibiciones de artistas Latinoamericanos en su mayoría en formatos colectivos e individuales.